Kõik ekskavaatoritest

Viiekümnendate populaarsed Ameerika ekskavaatorid

1950ndatel olid Ameerikas moes ühekopalised mehaanilised ekskavaatorid, nii mehaanilised pöördkoppekskavaatorid kui ka mehaanilised pärikoppekskavaatorid. Tuntud tootjad olid Bucyrus-Erie, Harnishfeger/P&H, Link-Belt, Lorain, ManitowocMarion, Northwest ja Unit. 

Manitowoc 3000, 1,9m3 mehaaniline pärikoppekskavaator:

Allikas500 Years of Earthmoving 1994, Heinz-Herbert Cohrs

Mehaaniline pärikoppekskavaator

Mehaaniline pärikoppekskavaator (pärikopp, otsekoppekskavaator, otsekopp, face shovel, shovel, cable shovel, rope shovel, mechanical shovel, power shovel) on mehaaniline ekskavaator mille kopp on avatud ekskavaatorist pärisuunas, e. ekskavaatorist eemale.
Mehhaaniline pärikoppekskavaator (karjääriekskavaator, e. laadimisekskavaator):
From Ekskavaatorid
Mehhaaniline pärikoppekskavaator (paljandusekskavaator, e. katendiekskavaator):
From Ekskavaatorid

Esimesed suured, kiired Saksamaa ekskavaatorid

1956. aastal tegi Menck & Hambrock mehaanilise pärikoppekskavaatori DN3, millel oli 4 kuupmeetrine kopp, kuid mille tsükliaeg oli vaid 12 sekundit. Seetõttu oli ekskavaatori tootlikkus1000 tonni raskelteksaveeritavat kaevist tunnis. Samas nõudis kiire töö kolme juhti, kellest igaüks suutis töötada maksimumvõimsusel 20 minutit järjest.



Allikas500 Years of Earthmoving 1994, Heinz-Herbert Cohrs

    Viiekümnendate mitmeotstarbelised ekskavaatorid

    1950ndatel hakati tegema mitmeotstarbelisi ekskavaatoreid, mille baasmasin oli sama, kuid nooltvõi alusvankrit muutes sai koostada erineva ekskavaatori - draglainihaardkoppekskavaatori võipöördkoppekskavaatori

    Pildil on O&K L651, 46,5 tonnine 15 meetrise noolega 1,6 kuupmeetrise kopaga draglain, mis laadib Euclid TS-24 traktorskreeperit



    Allikas500 Years of Earthmoving 1994, Heinz-Herbert Cohrs


    Ratasekskavaator

    Ratasekskavaator on ratasvankril (ratastel alusvanker) liikuv ekskavaator. Ratasekskavaator on liikuvam, kergem, nõrgem kui roomikvankril ekskavaator. Veeremi järgi klassifitseerimist kasutatakse juhul, kui see on oluline - kui oluline on näiteks ekskavaatori liikumine asfaldil ja roomikekskavaator asfaldit lõhuks. Kui rõhutatakse tööoperatsiooni e. ekskaveerimist, siis kasutatakse tööorganipõhist klassifitseerimist - pöördkoppekskavaatorgreiferkoppekskavaator jt. 



    Ratasekskavaatorid:














    1956. aastal ehitas Fuchs ratasekskavaatori Fuchs 301 Universal-Autoexcavator, mis leidis laialdast kasutamist ja järgijaid. Sellele ekskavaatorile sai lisada üle 40 tööorgani või seadme. Pildil on Fuchs 301 mehaanilise pöördkoppekskavaatorina:


    Mäendusõpik - mi.ttu.ee/opik: Esimene ratasekskavaator: 1947. aastal nimetati ratasekskavaatorit tulevikuekskavaatoriks. Uuendusena oli kõrvaldatud kallis veoauto raam, eraldiseisev mootor ja v...

    American General 105 "tulevikuekskavaator":

    1895. aastal konstrueeris Richard Thew esimese ekskavaatori, mis ei vajanud liikumiseks rööbasteed. Ekskavaator valmistati Clevelandis, Variety Iron Works tehases. Seejärel rajati ekskavaatorite tootmiseks Thew Automatic Shovel Co., millest sai Lorain - kuni 1920. aastani maailma suurim pöördkoppekskavaatorite tootja maailmas. 

    From Earthmoving


    Esimene legendaarne Saksamaa ratasekskavaator

    1956. aastal ehitas Fuchs ratasekskavaatori Fuchs 301 Universal-Autoexcavator, mis leidis laialdast kasutamist ja järgijaid. Sellele ekskavaatorile sai lisada üle 40 tööorgani või seadme. Pildil on Fuchs 301 mehaanilise pöördkoppekskavaatorina:




    Mehaaniline pöördkoppekskavaator

    Mehaaniline pöördkoppekskavaator on pöördasetusega kopaga, mehaanilise noole ja kopa ajamigaekskavaator. Noolt, koppa ja kopavart liigutatakse mehaaniliselt, e. trosside, kettide, hammasrataste või hammaslattide abil. Seejuures võib ekskavaatori mootor ja ajam olla erinev -auru-elektri-diisel-hüdro-, pneumo- vm. Kuna mehaaniline jõuülekanne on pöördkoppekskavaatori puhul suhteliselt keeruline ja ebaefektiivne, siis mehaanilisi pöördkoppekskavaatoreid tänapäeval enam ei valmistata. Need on asendunud hüdrauliliste pöördkoppekskavaatoritega. 

    Mehaaniline roomikutega (roomikvankril) pöördkoppekskavaator:






    Aurumootoriga pöördkoppekskavaator:
       

    Esimesed Ida-Saksamaa miniekskavaatorid

    Saksamaa esimese miniekskavaatori eeskujule järgnesid paljud masinatootjad Lääne-Sakamaalt: Bünger, Demag, Dortmunder Union (P&H ekskavaatorite tootja), Fuchs, Gottwald, Gross, Wilhelm Hagenkamp (Wilhag), Kasper Lochner, Lohmann, Malzbender (Wittener Baggerfabrik), O&K, Nilsson&Korte ja Weserhütte.

    1957. aastal ehitas Ida-Saksamaa masinaehitaja VEB Mähdrescherwerk Weimar esimeseminekskavaatori Weimarloader T170. Nii nagu ka teisi taolisi ekskavaatoreid, sai seda kasutada haaratsiga ja 0,25 kuumpeetrise greiferkopaga


    Platvormekskavaator

    Tõstetava platvormiga ekskavaatori peamisteks tööülesanneteks on madalas vees pinnase süvendamine ja kraavide rajamine. Tööorgan on vahetatav vastavalt tööülesandele. Platvormekskavaator on disainitud töötamaks madalas vees, kuni 4 meetri sügavusel.

    Tõstetava platvormiga ekskavaator:

    Ekskavaatorit juhitakse kabiinist või maismaalt kasutades GPS ja SONAR (veealune navigatsioon) tehnoloogial põhinevaid kaughaldussüsteeme.

    Tõstetava platvormiga ekskavaatori juhtimiskonsool:

    Merevees kaevandamiseks on masin kaetud paksu värvikihiga ja on kasutatud spetsiaalset õli, mis kaitseb ekskavaatorit soolase merevee poolt tekitatava rooste eest.

    Tõstetava platvormiga ekskavaator merevees:

    Autor: Kaupo Kuusemäe

    Kabiin

    Kabiin on ekskavaatori, kalluri ja muu masina juhtimisruum. Nähtavus peab olema hea, eriti kaevandamis- ja laadimismasinal, sest sellest sõltub tootlikkus. Kabiin koosneb erinevatest juhtimissüsteemidest, kangidest, näidikutest jms. Tänapäevased kabiinid on muudetud mugavateks ja lihtsustavad tööd märgatavalt. Lisaks ei pea paljudel mäemasinatel enam tööd kabiinist juhatama. GPS ja SONARil  põhinevad kaughaldussüsteemidega saab masina tööd juhtida otse kontorist.

    Miniekskavaator

    Miniekskavaator on võrreldes enamuse mäemasinatega miniatuurne. See kaalub 1 kuni 5 tonni ja kasutab 0,1 kuni 1 kuupmeetrist koppa. Peamine põhjus, miks minekskavaatoreid tehakse, on vajadus neid mugavalt objektilt objektile vedada. Kergemaid miniekskavaatoreid saab vedada sõiduauto järelhaagisel.

    Inglise keeles on kasutusel ka terminid - compact excavator ja midi excavatorCompact excavatortähistab nii mini- kui midiekskavaatoreid. Eesti keeles võiks neid mäemasinate mõistes nimetada miniekskavaatoriteks. Ehitusmasinate mõistes on aga oluline erinevus, kuna üle 1..2 tonniseid ekskavaatoreid tuleb vedada veoautoga ja vedu on seetõttu komplitseeritum ( nn. tellimustöö ) kui sõiduautoga vedamine. 

    Caterpillar 301.7D miniekskavaator BAUMAL:


    Minimasinate eelkäija oli Calfdozer

    JCB traktorekskavaatorite eelkäija oli Major Loader.

    JCB roomikutega kompakteksavaator JCB 8065 RTS:

    Esimesed suure tootlikkusega draglainid

    Esimese suure tootlikkusega draglaini tegi Manitowoc 1947. aastal. Uuendustena kasutati Manitowoc 4500 ekskavaatoril (3,8 m3, 150t) VICON ajamit, hüdrovintsi Link-Belt-Speeder ja hüdrosidureid. Seda ekskavaatorit sai monteerida ka pärikoppekskavaatoriks, kuid draglainina saavutas see paremad tulemused. 




    Esimesed operatiivekskavaatorid

    1948. aastal valitsesid veel Saksamaa turgu auruekskavaatorid. 17 tonnise auruekskavaatori lahti- ja kokkumonteerimine võttis liiga kaua ( 280 inimtundi). Kuna laiaulatuslikud ehitustööd nõudsid aga operatiivseid ekskavaatoreid, siis hakati USA-s neid massiliselt tootma. 

    The Michigan Power Shovel Company monteeris ekskavaatori TM-16 (draglaini) Ross Carrieri veoauto raamile, mis tehti spetsiaalselt ehitustöödeks. 

    Esimesed treilerid

    Pärast teist maailmasõda tuli hakata kasutama ekskavaatoreid operatiivselt taastamistöödel. Selleks leiutati esiteks kasutatavad suured rehvid ja tehti nii suure kandevõimega järelhaagised ehk treilerid kui ka sobivad veetavad ekskavaatorid. 

    Wilhag UR5 ekskavaator treileril:


    Allikas500 Years of Earthmoving 1994, Heinz-Herbert Cohrs




      Esimesed üldotstarbelised väikeekskavaatorid

      Esimesed üldotstarbelised väikeekskavaatorid tehti pärast teist maailmasõda. Nende all mõeldakse suhteliselt väikeseid, kiireid ja universaalseid masinaid ( Rapid excavators,haagisekskavaatorA350 ). Peamine nõue oli, et neid saaks hõlpsalt objektile vedada. Üldotstarbeliste ekskavaatorite vajadus kasvas Euroopas sõjahävingu korrastustööde vajaduse tõttu. 

      Rapieri 7,4 tonnine 0,28 m3 kopaga, hüdraulilise siduriga universaalekskavaator Model 410skimmerina (sai muuta operatiivselt nii pöördkoppekskavaatoriks kui kraanaks):


      Allikas500 Years of Earthmoving 1994, Heinz-Herbert Cohrs

      Haagisekskavaator

      1947. aastal tõi Åkerman turule 4,8 tonnise haagisekskavaatori Åkerman 200D, mida sai vedada poolhaagisena traktori taga ja mis sai jõuülekande traktori kardaanist. See muutis ekskavaatori hinna ja kasutamise soodsaks. 


      Allikas500 Years of Earthmoving 1994, Heinz-Herbert Cohrs




      Demagi esimene paljandusekskavaator

      1941. aastal tegi Demag 5,5 m3 kopaga 15,5 m ammutuskõrgusega mehaanilisepärikoppekskavaatori U35. See kaalus 319,5 tonni ja liikus 1,5 m laiustel roomikutel. Ekskavaatorit käitas neli elektrimootorit. 8 m kõrguse astangu ja 120 kraadise pööramise korral saavutas seetootlikkuse 125..250 m3/h. 


      EŠ-15/90A

      EŠ (vene keeles экскаватор шагающий) on sammuva mehhanismiga draglain ehk paljandusekskavaator, mis on enimkasutatav mehhaaniline heitekoppekskavaator Eesti suurtes vaalkarjäärides.  
      Draglain seisab puur-lõhketöödega (PLT) kobestatud kõvade kivimite astangul ja teisaldab katendi kivimit sisepuistangusse. 
      Esimene narv pärast tähti näitab kopamahtu, milleks on 15 mja teine number näitab noolepikkust ehk 90 meetrit. Tähtsamatest parameetritest võib välja tuua ammutusraadiuse 66,5 m; ammutussügavuse 35 m; tühjendusraadiuse 66,5 ja tühjenduskõrguse 27,5 m.

      EŠ-15/90A:


      Autor: Raul Roots

      Esimene üle 20 kuupmeetrine pärikoppekskavaator

      1935. aastal ehitas Bucyrus-Erie 23 kuupmeetrise kopaga, kaheksa roomikuga pärikoppekskavaatori 950-B. Sellel oli sarnaselt kaevanduse tõstekongile vastukaal, mida tõsteti ja langetati ekskavaatori pööramise ajal. See vähendas tsükliaega ja ka elektrienergia kulu.
      From Earthmoving

      Viimase nädala populaarsed kirjed

      Viimase kuu populaarsed kirjed

      Kõigi aegade populaarseimad kirjed

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

      Vaadatuimad kirjed viimase nädala jooksul

      Top 10 viimase kuu jooksul

      Top 10 aegade algusest alates

      Loendur